Logo
  • Nieuws
  • 7 oktober 2011
  • Eliza van den Anker

Gastvrijheid facilitair vertalen

Gastheerschap, oftewel hospitality, komt bij steeds meer organisaties hoger op de agenda te staan. Ook voor Vlady Kasperaitis, facility manager bij GGZ-instelling Dimence, staat gastvrijheid hoog in het vaandel. In Facility Management Magazine vertelt hij onder meer hoe zijn organisatie gastvrijheid facilitair vertaalt.  

Beeld Gastvrijheid facilitair vertalen

Volgens Kasperaitis is het belangrijk om medewerkers op gastvrijheid te trainen. 'Natuurlijk zijn mensen niet moedwillig niet gastvrij, maar ze hebben vaak wel vaste gewoonten, waardoor ze niet alles zien. Het gaat erom dat mensen zich bewust worden van hun handelen.'

Mystery guests

Om hier een goed beeld van te krijgen zijn de mensen van de facilitaire afdeling van Dimence op het terrein en in gebouwen gaan rondlopen en hebben gekeken of en wanneer ze werden aangesproken. 'In de trainingen zijn ook foto’s gemaakt van allerlei situaties in de restaurants', vertelt Kasperaitis. 'De medewerkers hebben hier met elkaar naar gekeken en bedacht hoe zaken beter, gastvrijer kunnen. Daarnaast hebben de trainingsbureaus mystery calls gedaan om de kwaliteit van de telefonie te ervaren. Als organisatie hebben we overigens mystery guests die langskomen en zich als patiënt gedragen. De medewerkers weten dat ze langskomen en de mystery guests laten zich ook niet opnemen.’

Lees meer in Facility Management Magazine

Lees het volledige interview met Vlady Kasperaitis in de oktober-editie van Facility Management Magazine.

Grondlegger van hostmanship

Jan Gunnarsson, grondlegger van de filosofie over gastheerschap, oftewel hostmanship, houdt tijdens het FMM Marktevent een pleidooi voor het aantrekkelijker maken van een organisatie door een klantgerichte houding. Lees meer over het FMM Marktevent

Producttips

Ook interessant

Onderwijshuisvesting in de 21e eeuw
Trends, analyses en ideeën over de betekenis van huisvesting van hogescholen