Logo
  • Nieuws
  • 25 november 2014
  • Bron: Jim Stolze

Hoe ziet de ‘smart workplace’ eruit?

Google Glass, zelfsturende auto’s, the internet of things. Allemaal relatief nieuwe ontwikkelingen, maar zijn het ook blijvertjes? Creatief strateeg Jim Stolze legt uit wat blijft, verdwijnt… en weer terugkomt. En wat dit betekent voor FM!

Beeld Hoe ziet de ‘smart workplace’ eruit?

“Je ziet allemaal nieuwe dingen voorbij komen. Maar is dat nou een trend? Is het een hype, of gaan we dat uiteindelijk weer anders doen? Het blijkt dat dat voorspelbaar is, en dat kan je doen aan de hand van een golf; de Hype-Cycle,” legt Stolze uit. “Dit is een product van het bedrijf Gartner, dat informatie verzamelt met betrekking tot implementaties van nieuwe dingen afgezet tegen de tijd. En wat blijkt? Alle nieuwe dingen maken twee fasen door van toenemende belangstelling. En hoe komt dat nou? Elke innovatie, elk nieuw iets, begint met een trigger. Een technology-trigger, waarvan je denkt ‘dit gaat werken!’ En voor je het weet word je gebeld door verschillende journalisten die geïnteresseerd zijn en je eerste klant komt, en voor je het weet sta je op de voorkant van het Facility Management Magazine.”

Top van de Hype-Cycle

“Dan staat je idee op de top van de hype. Vanaf dat punt vindt er langzaamaan afbrokkeling plaats, de eerste klant begint te zeuren, de ‘funding’ droogt op en voor je het weet ligt je innovatie op het kerkhof der ideeën. Je idee was te vroeg, te laat, te goedkoop, te duur, niet relevant… Langzaamaan kom je toch terug op de markt. De eerste klant neemt 7 nieuwe klanten mee en je begint weer op te staan. Hoelang dit duurt is natuurlijk afhankelijk van het product, de fase waar het in zit en de technologie.”

“In 2010 was de computer brain interface in aantocht. Waar dit eigenlijk omgaat is dat we over een jaar of 5-8 lachen om de tijd dat we nog met toetsenborden en muizen in de weer waren, want dan besturen we alles met onze gedachtes. Je kan nu al zo’n helm met sensoren op je hoofd zetten en je muis bewegen en klikken. En met je stem kan je dingen roepen. Dus de muis en het toetsenbord zijn alleen tussenfasen.”

Als opkomende fase noemt Stolze ook de zelfbesturende auto. Zes maanden geleden begon Google met dit concept, en inmiddels denkt iedereen bij het woord aan Tesla. “Dit wordt het succesvolste automerk dat we kennen. In 2010 was het heel stoer om te zeggen: ‘ik hoef helemaal niet te weten wat iedereen voor ontbijt heeft gegeten.’ Diezelfde mensen twitteren zich nu helemaal suf. Zo moet je eigenlijk de Hype-Cycle lezen.”

Cloud computing

“In 2014 ziet de Hype-Cycle er heel anders uit. Op de top van de hype zit nu the internet of things. Een voorbeeld hiervan is dat je met je smartphone de lichten thuis aan of uit kan zetten op afstand. Alles krijgt een IP-adres, dus alles is verbonden met het internet, dus alles kan je op afstand besturen. Zij het met je smartphone, of zelfs met je gedachten. De slimme thermostaat is een ander voorbeeld hiervan. Ook cloud computing gaat hard. Deze hebben slechte PR gekregen de laatste tijd. Dit kwam doordat allemaal foto’s van vrouwen en mannen ineens op straat lagen en er werd gezegd dat de cloud ‘zo lek is als een mandje’. Men dacht dat dit nooit meer wat zou worden. Maar dit is juist een moment dat het naar beneden gaat, eerst komen de nee-denkers, dan de ja-maar knikkers, en vervolgens is dit alleen maar een trigger voor al die partijen in de cloud om hem nog dichter te maken. En geloof me, die cloud is nu zoveel dichter en die gaat nooit meer weg. Data kan je ook niet altijd meer op een plaatje zetten, over 5 jaar zijn er geen harddrives meer. Alles zweeft dan door de lucht en je moet het eruit pakken met de juiste beveiligingskenmerken.”

Smart workplaces

“Wat je voornamelijk ziet is dat er heel veel komt met betrekking tot bio. 3d-printers, ze kunnen al nieren uitprinten. Ze kunnen al schedels uitprinten. Door de bril van deze dag komt er veel meer aan. ‘Smart workplace’ wordt het genoemd, alles wordt een beetje smart en heeft te maken met data. Waar het eigenlijk op neer komt, is allemaal soorten software. Alles wordt software. Smart robots, die zien we ook om ons heen. Tot nu toe laten we ze alleen nog een beetje het vuile werk op knappen, zoals robots die je komen helpen als je bedolven bent onder een lawine. Maar dat ze nu ook onze collega’s worden… Nestlé heeft er al een paar duizend lopen in Japan. Die verkopen koffie in de winkel. Hetzelfde gebeurt binnenkort met robots op Schiphol, die mensen er gestrest uitzien meenemen naar de juiste gate. Zoveel kunnen ze al lezen en interpreteren van de gezichten. Dit is niet ver weg, dit is er al.”

Er zijn horloges die meten hoeveel stappen je per dag maakt en wat je hartslag wil. Stolze: “In je iPhone zitten allemaal sensoren die, als je ze aanzet, de hele dag kunnen kijken hoe het gaat met u. Wat u doet, waar u bent, welke stappen u zet. Dit wordt al gedaan, het is alleen een kwestie van het aanzetten zodat je er ook data kan uithalen. Ik heb een wifi-weegschaal, en als ik op deze weegschaal ga staan dan tweet hij mijn gewicht aan al mijn volgers. Een smartphone weet in principe alles al. Mijn voorspelling; binnen vijf jaar heeft u een smartphone die uw adem ruikt en u dan vervolgens dating-advies gaat geven.”

Herkenning

Face Recognition klinkt als een sciencefictionfilm, maar dit is nu al mogelijk door de kinect, dat is een dingetje dat uw bewegingen bekijkt en uw gezicht kan lezen. Hij kan precies zien of u lacht, of u man, vrouw, kind of volwassene bent. Maar wat betekent dit voor de third workplace? Stolze: “Dat je eindelijk misschien een keer af bent van die pasjes die je kan vergeten. Je komt gewoon binnen, de kinect ziet; ‘hey dat is Jim en hij heeft een rothumeur vandaag.’ Dus dan wordt het apart ingericht, staat er misschien een kop koffie voor me klaar, omdat ze weten hoe ik me voel. Sterker nog, als het echt connected was, en we hebben het hier over de future workplace, dan heeft mijn bed waarschijnlijk al die nacht gezien dat ik die nacht heel goed of misschien wel heel slecht heb geslapen, heeft die in mijn agenda gekeken en gezien dat ik pas om 10 uur de eerste afspraak heb, en heeft hij me nog een uurtje langer laten uitslapen. Daar gaan we naar toe, en het klinkt misschien heel ver weg, maar het kan al. Sommige mensen doen het al. Dit is een golf die echt op u afkomt.”

Betekenis voor FM

  1. De werkplek wordt een bijenkorf; een tijdelijke plek waar collectieve intelligentie wordt ondersteund door adaptieve processen. Deze processen zijn dingen waardoor collega’s worden ingezet op plekken waar ze goed in zijn. Waar gaan ze schitteren en stralen?
  2. Focus gaat van hardware naar software.
  3. U gaat veel meer denken als een data-analist
  4. Excel wordt veel meer een dashboard, zodat u kunt zien hoe het gaat. Data-visualisatie wordt nog onderschat op dit moment.
  5. Van plattegrond naar Heatmaps; waar gaan mensen vanzelf naartoe. Wat is een belangrijke plek?

Producttips