Logo
  • Opinie
  • 17 mei 2017

World FM Day, merkt u er iets van?

Woensdag 17 mei is het World FM Day, de jaarlijkse dag waarop u als FM'er in het zonnetje wordt gezet. Althans dat is de ambitie vanuit IFMA (International Facility Management Association) die deze dag al bijna 10 jaar wereldwijd probeert te promoten. Merkt u er iets van?

Op zichzelf is het natuurlijk een mooi en positief initiatief. 'World FM Day aims to raise the profile of the FM profession anywhere FM influences the health, safety, productivity and well-being of people who utilize the built environment', zo valt te lezen op de website van IFMA. Thema dit jaar is enabling positive experiences, waarmee wordt gedoeld op de bijdrage die u levert aan het creëren van werkomgevingen die het leven van mensen aangenamer maakt.

Dat klinkt nu misschien een beetje hoogdravend, maar het is eigenlijk best iets om eens wat langer bij stil te staan. Mensen brengen een groot deel van hun tijd door op de werkvloer en dan is het gevoel - de experience - dat dat de werkomgeving je geeft niet te onderschatten. Thuis willen we het toch ook gezellig maken? En dan hebben we het nog niet eens over de bijdrage van een perfect gefaciliteerde werkomgeving aan de gezondheid en productiviteit van medewerkers. Kortom, aan keiharde opbrengsten onderaan de streep voor bedrijven (en de maatschappij als geheel)!

Schouderklopje

Beroepsorganisatie FMN roept u dan ook op wat minder bescheiden te zijn. De facilitaire sector is goed voor zo’n tien procent van ons bruto nationaal product en dagelijks dragen meer dan 270.000 facilitair medewerkers in Nederland bij aan een optimale omgeving om te werken, te leren, te ontmoeten of te recreëren. FMN-voorzitter Natalie Hofman zegt: “Meer dan tachtig procent van de werkende beroepsbevolking heeft zonder dat ze het weet dagelijks met ons te maken, omdat zij in een kantooromgeving, zorg- of onderwijsinstelling of in een industriële locatie werkt. Als we zelf al niet de credits vragen voor de bijdrage die we leveren aan werknemerstevredenheid, arbeidsproductiviteit, klantbeleving en klanttevredenheid, dan kunnen we anderen toch moeilijk verwijten ons vooral als kostenpost te zien?”

Maar komt er wel eens iemand naar u om u te complimenteren met uw werk? Misschien te weinig. Maar u bent ook een bescheiden mens. Eigenlijk is 'geen klachten' misschien wel het grootste compliment dat u kunt krijgen. U bent de smeerolie van de organisatie die ervoor zorgt dat iedereen optimaal zijn werk kan doen. U geniet ervan als alles tot in de puntjes geregeld is en vervolgens soepeltjes verloopt, toch?

Mocht u toch even behoefte hebben aan een schouderklopje bekijk dan onderstaande video waarin IFMA President Tony Keane en RICS CEO Sean Tompkins u een happy FM Day 2017 wensen!

Producttips

Ook interessant