Logo
  • Nieuws
  • 5 mei 2017
  • Peter van den Hout
  • Bron: Rics.org

8 aanbevelingen om FM intern op de kaart te zetten

Organisaties wereldwijd erkennen het belang van de gebouwde omgeving en daarmee krijgt Facility Management steeds meer een cruciale strategische rol. Tegelijkertijd krimpt het facilitair bedrijf in veel gevallen en staan FM'ers voortdurend onder druk om verder kosten te besparen. Acht aanbevelingen om uw plaats in de organisatie op te eisen.

Beeld 8 aanbevelingen om FM intern op de kaart te zetten

"Het aanbieden van een fysieke omgeving en het in lijn brengen van faciliteiten met zakelijke prioriteiten is van strategisch belang," aldus Ed Nypels, Countrymanager RICS Benelux, een instituut voor vastgoedprofessionals. "Het is nu aan de facility managers om de bestuurders daarvan te overtuigen. Zij zouden niet alleen een rol moeten opeisen in de vormgeving van de werkplek, maar van het werk in zijn totaliteit." Nypels reageert hiermee op de uitkomsten van het recente rapport ‘From Operational Excellence to Strategic Impact in Facility Management’. Het rapport is gebaseerd op een onderzoek onder 1750 facility managers verspreid over de hele wereld en is uitgevoerd door RICS in samenwerking met de internationale beroepsvereniging IFMA.

Facilitaire afdelingen onder druk

Volgens het rapport heeft FM grote impact op de prestaties van een onderneming, zoals op het aantrekken en behoud van talent, de betrokkenheid van werknemers, de arbeidsproductiviteit en de algehele effectiviteit van de organisatie. Tegelijkertijd blijkt uit het rapport dat directies van veel organisaties hun facilitaire afdelingen verder uitkleden en inkrimpen. De onderzoekers komen met acht aanbevelingen om deze ontwikkelingen een halt toe te roepen:

  1. Besteed operationele zaken zo veel mogelijk uit
    Zorg dat uitvoerende taken zo veel mogelijk bij professionele leveranciers worden belegd, zodat u intern de handen vrij heeft om tactisch-strategisch te kunnen handelen om aan te sluiten bij het primaire proces.
  2. Focus op een workplace strategy
    Steek uw energie in alles rondom de workplace: welzijn van medewerkers op de werkplek, aantrekkelijke werkomgeving, flexibiliteit en productiviteit. Uitgangspunt moet zijn om de gebouwde omgeving te linken met de organisatieresultaten.
  3. Rebrand FM tot Workplace Management
    Dit is meer dan een naamsverandering, want het betekent het samenbrengen van verschillende stafafdelingen, van FM en HR tot IT en Procurement met aan het hoofd een 'Director of Work/Performance'.
  4. Pleit voor een evenwichtige balans tussen kostenreductie en waardetoevoeging
    Een goedkoper schoonmaakcontract klinkt vanuit kostenoogpunt misschien als winst, maar samenwerken met een duurdere kwalitatief hoogwaardige partner (hospitality) kan juist voor meer werknemerstevredenheid en hogere productie zorgen.
  5. Zorg dat de inzet van FM wordt beoordeeld op grond van opbrengsten voor de hele organisatie
    Kijk verder dan uitsluitend de directe effecten van facilitaire diensten; vergeet niet om de effecten op medewerkerstevredenheid, engagement, samenwerking, innovatie en productiviteit mee te nemen in de cijfers.
  6. Maak  brede resultaatafspraken met leveranciers
    Naast financiële afspraken gaat het hier nadrukkelijk om doelstellingen op het gebied van MVO/Social Return en alignment met de business.
  7. Haak belangrijke interne stakeholders aan
    Ontwikkel een FM-strategie die nauw aansluit bij de wensen vanuit de business. Laat zien wat FM voor hen kan betekenen.
  8. Leg bij de eigen medewerkers de nadruk op de ontwikkeling van soft skills
    Voor effectief leveranciersmanagement en customer service zijn vaardigheden op het gebied van samenwerking, coaching, leiderschap en communicatie van essentieel belang.

Producttips

Ook interessant