Het Nieuwe Werken

Werkplek gehalveerd in drie jaar tijd

Ambtenaren werken tegenwoordig in een werkruimte van gemiddeld 15 m2, bij werknemers in de privésector gaat het 10 à 12 m2.
1

Actueel

  • Nieuws

    Werkplek gehalveerd in drie jaar tijd

    Ambtenaren werken tegenwoordig in een werkruimte van gemiddeld 15 m2, bij werknemers in de privésector gaat het 10 à 12 m2. Daarmee is de werkruimte in drie jaar tijd opvallend genoeg zo goed als gehalveerd, zowel voor ambtenaren als werknemers. Al is de werkplek bij de overheid nog altijd iets groter dan bij de meeste bedrijven. Dat stelt Group Hugo Ceusters-SCMS over werkplekken op de Belgische markt.

    10 maart 2015
    Door: 
    Hilal Dilmac
  • Nieuws

    Waarom we dik worden op kantoor

    Veel zitten, autorijden, lunchen met collega’s, werkstress, laat werken. Uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat we niet door één, maar door meerdere redenen dik(ker) worden op kantoor.

    23 februari 2015
    Door: 
    Hilal Dilmac
  • video

    Video: De werkomgeving in 2020

    Organisaties worden steeds kleiner en splitsen zich op in kleinere eenheden. Het aantal vierkante meters kantoorruimte neemt de komende jaren alleen nog maar verder af. Wat betekent dit voor de werkomgeving van 2020? En hoe ziet het takenpakket van facility en Real Estate managers er dan uit?

    9 maart 2015
    Door: 
    Peter van den Hout
  • Nieuws

    Het Nieuwe Werken zorgt voor meer betrokkenheid werknemers

    Het Nieuwe Werken is goed voor de betrokkenheid van werknemers. Zo blijkt uit onderzoek van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) onder 656 Nederlandse werknemers.

    9 maart 2015
    Door: 
    Hilal Dilmac
  • Nieuws

    Radboud Universiteit krijgt inzicht in beschikbaarheid van studentenwerkplekken

    Om studeren in een dynamische omgeving mogelijk te maken is de Radboud Universiteit samen met Planon een pilot gestart. Daarmee biedt de universiteit sinds begin februari haar studenten de mogelijkheid gemakkelijk online, via apps en kiosk-zuilen een werkplek te reserveren. De reacties van studenten op de reserveringsmogelijkheden zijn lovend. En ook de resultaten zijn tot dusver verbluffend. In de eerste acht dagen werden al ruim 400 reserveringen en 1.100 bezettingsuren geregistreerd.

    17 maart 2015
  • Nieuws

    Wat zijn voorwaarden voor de ideale werkplek?

    Een goede parkeerplek bij het kantoor is volgens 66 procent van de Nederlandse kantoormedewerkers een belangrijke voorwaarde bij de keuze van een werkplek. Wereldwijd ligt dat percentage op 48 procent. Daarnaast zijn betrouwbaar internet, veiligheid en een representatief kantoor voorwaarden voor de ideale werkplek. Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek van Regus onder 22.000 mensen in 100 verschillende landen.

    5 februari 2015
    Door: 
    Hilal Dilmac
  • Nieuws

    Open kantoorruimtes: vrijheid of toch alleen maar ellende?

    Wat nou als kantoorruimtes niet meer bestonden uit hokjes en muren, maar uit één grote open werkruimte zonder je opgesloten te voelen? Cardiff Garcia, redacteur van de Financial Times, vertelt over het ongemak en de ziekte en minder productiviteit die open werkruimtes met zich meebrengen. Een van zijn grote irritatie is dan ook ‘de ratelende printer en de kletsende buurman’.

    11 februari 2015
    Door: 
    Hilal Dilmac
  • Nieuws

    Steeds meer leegstand door Het Nieuwe Werken

    Kantoren staan steeds vaker leeg: het gemiddelde ligt momenteel op 18 procent. Er zijn plaatsen waar dit percentage nog hoger ligt, zoals in Almere, Amstelveen, Nieuwegein, Gouda en Capelle aan den IJssel. Vanwege Het Nieuwe Werken is er structureel minder vraag naar kantoorruimte.

    9 februari 2015
    Door: 
    Hilal Dilmac
  • Achtergrond

    Rijnlands organiseren als nieuw proces voor huisvestingsconcepten

    Decennialang wordt het Nederlandse huisvestingslandschap gedomineerd door het concept van Het Nieuwe Werken (HNW). Veel kantoororganisaties, zowel profit als nonprofit, hebben hun heil gezocht in deze vorm van huisvesten. Meestal ingegeven door de wens een ander ‘smoel’ aan de organisatie te geven, moderner en verfrissender, maar snel gevolgd door de echte reden, namelijk bezuinigen. HNW is in de loop der tijd verworden tot een verwelkte bloem die geen water heeft gekregen omdat daarvoor geen geld meer is. De filosofie van HNW is uitgewerkt en schreeuwt om vernieuwing.
  • Achtergrond

    Stappenplan voor workplace branding

    Het onderwerp ‘business driven office concepts’, ook wel ‘workplace branding’ genoemd staat erg in de belangstelling. Janneke Zuidhof, brand strategist bij Synergie, deed uitgebreid onderzoek naar de stand van zaken in Nederland. Ze bezocht hiertoe een groot aantal bedrijven. Tijdens een rondetafelbijeenkomst deelde ze haar bevindingen met vertegenwoordigers van organisaties die ze voor haar onderzoek bezocht.

Partners