Verdere daling servicekosten Nederlandse kantoren

De gemiddelde servicekosten van Nederlandse kantoorgebouwen zijn in 2013 met circa vier procent gedaald.

Stijging productiviteit door gezond binnenklimaat

Een betere kwaliteit van de binnenlucht kan leiden tot een productiviteitsverbetering van 8 tot 11 procent.

Maar in kwart aanbestedingen ruimte voor duurzaamheid

In slechts een kwart van de aanbestedingen van de afgelopen twaalf maanden heeft duurzaamheid een duidelijke plek in het bestek gekregen.

Huurders bereid meer huur te betalen

Duurzame huisvesting heeft meerwaarde voor de kantoorgebruiker. Bovendien zijn huisvestingsbeslissers bereid om gemiddeld 4,25 procent meer aan huur te betalen.
1
2
3
4

Actueel

  • Nieuws

    Nieuw Universiteitsgebouw VU behaalt duurzaamheidscertificaat

    Het Nieuwe Universiteitsgebouw dat gebouwd wordt aan het Campusplein van de Vrije Universiteit Amsterdam heeft het 4-sterren BREEAM Nieuwbouw Ontwerpcertificaat gekregen. Deze op één na hoogst mogelijke duurzaamheidsscore is tot nu toe uniek voor een onderwijsgebouw.

    20 november 2014
  • Achtergrond

    Checklist inkooptraject schoonmaak

    Wat komt er allemaal bij kijken bij de start van een inkooptraject binnen de schoonmaakmarkt? Op welke dingen moet u letten en wat zijn de valkuilen? FMM en F-Fort hebben voor u een checklist samengesteld, die u helpt de juiste keuzes te maken.
    Topic: 
  • Nieuws

    De kantoorkosten in Europa dalen met gemiddeld 9 procent

    Over de gehele linie dalen in Europa de kantoorkosten met gemiddeld 9 procent, dankzij dalende huren en door efficiëntere kantoorbezetting. Een kantoor in Europa kost gemiddeld €9.005 per fte (full time equivalent) per jaar. Nederland continueert haar positie in de Europese middenmoot met €9.827. Dit komt naar voren uit de Occupiers Cost Index (2014) van Colliers. Dit meldt vastgoedvergelijker.

  • Nieuws

    Internationale richtlijn voor outsourcing

    Onlangs is de ‘Richtlijn bij outsourcing’, ISO 37500:2014, verschenen. Hierin worden de belangrijkste fasen, processen en ‘governance’- aspecten van outsourcing behandeld. De richtlijn is binnen alle typen organisaties en sectoren van elke grootte toepasbaar. Hiernaast  biedt het een goede basis voor ondernemingen en overheidsdiensten om op succesvolle wijze te outsourcen en bovendien het proces gedurende de hele contactperiode te optimaliseren.

  • Achtergrond

    Van klantzwichten naar klantrichten

    De uitvaartbranche stelt een facility manager voor unieke uitdagingen, omdat ze in bepaalde opzichten niet te vergelijken is met andere branches. Carla Wortman, manager Vastgoed, Facility Management & Inkoop bij Yarden: “Je kunt je in deze branche geen fouten permitteren. Je hebt namelijk geen herkansing.”
  • Opinie

    Steeds meer sturen op cijfers in het voortgezet onderwijs

    Schoolbesturen en de Raad van toezicht in het Voortgezet Onderwijs (VO) gaan steeds vaker en meer sturen op het resultaat van de bedrijfsvoering. Mede op grond van de Code Goed Onderwijsbestuur. De code vraagt om gedegen interne rapportage en beheersing waar in het jaarverslaggeving op basis van betrouwbare en representatieve data wordt verantwoord. Niet alleen voor de stakeholders maar te meer voor het tijdig (bij)sturen van de organisatie bij fluctuaties.
    19 november 2014
  • Nieuws

    Scholen kunnen slechte luchtkwaliteit eenvoudig verbeteren

    Kinderen op scholen in een omgeving met een slechte luchtkwaliteit hebben vaker last van luchtwegklachten. Door het plaatsen van compacte luchtfilters en stof-vangende tapijten kan in scholen een groot deel van de fijnstof in klaslokalen worden weg gefilterd.  Hiermee kunnen vooral scholen die geen centraal luchtbehandelingssysteem hebben, de luchtkwaliteit in de klassen eenvoudig verbeteren.

    18 november 2014
    1 favoriet
  • Nieuws

    Overheden besteden weinig aandacht aan integriteitsbeleid bij aanbesteden

    Van de inkopers bij de overheid denkt bijna de helft aanbestedingen meegemaakt te hebben waarbij niet integer is gehandeld. Ze denken wel dat het aanbestedingsproces door deze handelingen sneller is verlopen. Bovendien wordt volgens slechts 40 procent van de respondenten het thema integriteit besproken met de partijen die bij aanbestedingen betrokken zijn.

    18 november 2014
    Topic: 
  • Nieuws

    Kleine organisaties sneller digitaal volwassen

    Kleine organisaties in Europa zijn naar verwachting eerder digitaal volwassen dan grote organisaties. Dit komt naar voren uit recent onderzoek dat is uitgevoerd door de Coleman Parkes in opdracht van Ricoh.

  • Nieuws

    Zakelijk Nederland kiest smartphone

    Bij een meerderheid van de Nederlandse zakelijke markt, is de smartphone de meest gebruikte mobiele telefoon. De verhouding smartphones en minder slimme telefoons (ook bekend als ‘feature phones’) was in 2013 nog 50-50. Dit blijkt uit onderzoek van Computer Profile onder 2750 organisaties met 50 of meer werknemers.

Partners